Mahsa Vahdat og SKRUK: «Braids of innocence». Albumet som ble en del av iranske kvinners kamp for frihet.

Mahsa Vahdat og SKRUK: «Braids of innocence». 

Da det nye CD-prosjektet med Mahsa Vahdat og SKRUK var klart til innspilling sommeren 2022, foreslo Mahsa at det skulle hete «Braids of innocence» (Uskyldens fletter).

Lite visste hun da at albumet og tittelen kom til å bli brennaktuell noen måneder seinere. Tittelen skrev seg fra en hendelse i Mahsas barndom som en av tekstene forteller om. Hun var 11 år gammel og skulle besøke sin onkel som satt fengslet for politisk aktivisme i Tehran. Det var få år etter den islamske revolusjonen, og obligatorisk hodeplagg var innført for alle kvinner over 9 år. Mahsas mor hadde samme morgen laget en klynge av fletter av det tjukke håret hennes.

Da de kom til fengselet og møtte onkelen som satt bak en glassvegg sammen med et titalls andre fanger, snek moren seg til å vise onkelen Mahsas fletter, og for mennene som satt fanget ble glimtet de fikk av flettene som et solstreif av frihet. I tre år har de iranske musikerne Mahsa Vahdat og Atabak Elyasi arbeidet med dette prosjektet for Mahsa og SKRUK og harpisten Ellen Bødtker. Mahsa har laget melodier, Atabak har skrevet dikt og komponert arrangementer og tilleggsmelodier for koret, og produsent Erik Hillestad har gjendiktet diktene til engelsk. Mahsa, SKRUK og utgiveren Kirkelig Kulturverksted ble i sommer enige om å bruke den underfundige tittelen «Braids of innocence» som albumtittel.

Alle så på den som litt spesiell, men en original og spennende kilde til nysgjerrighet. Men det var før den 18.september da Mahsa Amini ble drept av moralpolitiet i Tehran fordi flettene ikke ble dekket godt nok av sløret hennes. Denne handlingen tente sinnet og frihetslengselen til en hel generasjon av iranske kvinner. Og fletter ble et symbol, et frihetsflagg for kvinner over hele verden. Og med ett ble Mahsa Vahdats og SKRUKs album et kampskrift, en brennhet kommentar til nyhetsflommen denne høsten. Mahsa uttrykker det slik: «Prosjektet fikk en ny dimensjon ettersom hendelsene I mitt hjemland Iran var så direkte kommentert både av tittelen vi hadde valgt, og av innholdet I sangene vi hadde spilt inn.

Utøvelsen av min kunst har alltid vært en pågående ambisjon om å bruke min uttrykkskraft til å vekke bevissthet og håp I forhold til lidelse og urettferdighet, så for meg har dette prosjektet en ekstra stor viktighet».

SKRUK og Mahsa har nå også produsert en liten musikkvideo som viser kormedlemmer som i protest og solidaritet klipper håret, og som nå er delt i et uoversiktlig antall over hele planeten. Og den 2.desember kommer albumet ut. Den 3.desember arrangerer Kirkelig Kulturverksted releasekonsert i Kulturkirken Jakob. «Braids of innocence» inneholder også flere andre sanger som er svært relevante for verdens første revolusjon ledet av kvinner, frihetskampen som nå foregår i Iran: «The tyrants will lose», «I came free», «Wakeful night» og åpningssporet «A thousand birds will chant your song» har alle dikt og toner som går rett inn i det som skjer.

To andre poeter er også representert på plata: klassikeren Rumi og samtidspoeten Mohammad Ibrahim Jafari. Mahsa og Atabak kaller seg «liberale tradisjonalister», og musikken på albumet er derfor en sjanger for seg. SKRUKs dirigent, Per Oddvar Hildre beskriver det som tonemalerier. Ellen Bødtkers harpe er et omdreiningspunkt for solistens og korets palett av klangfarger, der Atabaks harmonier bryter de fleste regler for korarrangering. Det hele er uvant og utsøkt vakkert. Og en brannfakkel i forhold til hvordan vestlige land nå skal forholde seg til de pågående protestene og til det iranske regimets overgrep mot sin egen befolkning.

Albumet er innspilt i Volda kirke i august 2022 av Alf Christian Hvidsteen. Harpe: Ellen Bødtker

 

Menu