KALLE

Tour Availability  Dates on request
Booking Roger Fjellstad Olsen (+47) 924 94140 mail: (e-post)
KALLE kommer fra den progressive jazzscenen i Oslo og ledes av saksofonist og komponist Karl Hjalmar Nyberg. Musikken er en eksplosjon av jazz, indierock og improvisert musikk. Bandet består av noen av de mest aktive og interessante musikerne i Norge fra band som Megalodon Collective, Broen, Pom Poko og Mall Girl! I dette prosjektet møtes disse sterke musikalske stemmene i en fargerik eksplosjon med fangende melodier, progressive riff og masse spilleglede. Nyberg har vært aktiv i en mengde spennende prosjekter som Megalodon Collective, Left Exit og Trondheim Jazzorkester m. fl. Og har samarbeidet med musikere som Eirik Hegdal, Ståle Storløkken og Kjetil Møster. Sjekk deres knakende fine album “Introducing KALLE” på Jazzland Rec!

 

Heida Mobeck – Tuba/Elektronikk ( Broen, Skrap, Skadedyr )
Martin Miguel – Gitar ( Pom Poko)
Hannah Veslemøy Naresen – Trommer ( Mall Girl, Moddi)
Karl Hjalmar Nyberg – Saxofon/synth ( Megalodon Collective, Bonemachine)

Emerging from the progressive jazzscene in Oslo comes this new hip jazz-group KALLE, led by saxophone player and composer Karl Hjalmar Nyberg. The music is a carcrash of jazz, indie rock and improvised music and consists of some of the most interesting musicians in Norway from projects like Megalodon Collective, Pom Poko, Broen & Mall Girl. Karl Nyberg’s band sound like they have come through an interdimensional portal from an alternative Earth where 70s fusion became the backbone of hip-hop, with stumbling drunken beats, agitated prog guitar, and a thoroughly inebriated grandeur that carries a weirdly infectious barrage of ear-worm riffs through to a relatively chilled coda. Prepare for pleasurable pandemonium!

 

Hei prog! Noen som husker art-rock? Jeg blir ikke lenger overrasket over at nye, ungdommelige band velger seg 70-tallet som plattform for egen oppstigning. Poenget med å la datid møte nåtid må være at samrøre kan forløse. At fortidige stilmarkører kan møte samtidsambisjoner og bevege fram noe friskt. Det er dette som skjer på «Introducing». Åpningsminuttene på albumet er både kantete og melodiøse, og du rekker akkurat å si Zappa og tenke på Yes før kvartetten peker mot seg selv og spiller sitt eget. Musikken har en umiddelbar appell som står seg gjennom hele albumet.

Arild R. Andersen, Jazz i Norge.

Menu