KETIL BJØRNSTAD

Tour Availability  2023 and 2024: on request
Booking  Kjell Kalleklev / +47 911 03 280 (e-post)
  • «De som aner at jeg synes «Between Hotels and Time» er et tidløst mesterverk, har faktisk helt rett. Tre av våre aller viktigste stemmer går her opp i noe som ikke vil bli huska lenge – men veldig lengeTor Hammerø, Nettavisen
  • “Poetic jazz … every text gets its own musical expression … perfection all the way.” Between Hotels And Time, Geir Rakvaag, Dagsavisen
  • «nok en gang er det en sann fryd å være med på hans nattevandringer og betraktninger.» Nightwalker –  NETTAVISEN
  • » the use of old Leslie speakers creates an almost ghostly intensity, a warming, strangely familiar atmosphere». Nightwalker – JAZZthing

Ketil Bjørnstad er utdannet konsertpianist, plateartist og en av våre mest produktive og leste forfattere av atskillige roman og biografier. Han viste seg tidlig som en usedvanlig musikalsk begavelse, men som 18-åring la han den klassiske musikken og dens store prestasjonskrav på hyllen og begynte å spille med visesangere, avantgarde-jazzmusikere og andre kunstnere fra 70-tallets kreative musikkscene. I sitt forfatterskap vender han stadig tilbake til kunstnermiljøene, både samtidens og kunst- og bohemmiljøet i Kristiania omkring århundreskiftet.

AKTUELT MED BJØRNSTAD i 2024: 

NIGHTWALKER / 70 år SOLO PIANO OG SYV NYSKREVNE DIKT / NEW MORNING 

Om Nightwalker, Bjørnstads nyskrevne suite, skriver komponisten:

-En nattevandrer kan ha et helt liv i hodet mens han går. Denne suiten er bygget på både drømmer og erfaringer, sinnstilstander som vi alle har, med sine brå skiftninger, og ofte med en dramaturgi vi ikke forstår, før vi først i ettertid kan skjønne hva som hendte, og hvorfor ting ble som de ble. Hele suiten er skrevet i løpet av vinteren, våren og sommeren 2022, det mørke året som ingen av oss hadde forutsett.

Da Grappa lanserte live-albumet New Morning i april 2022 gikk det raskt inn mot toppen av europeiske jazz-lister, bl.a. på den prestisjetunge musikk-kanalen Mezzo. Samtidig innledet Bjørnstad sin sytti-års-turné i et fullsatt Rockefeller og senere i utsolgte og velfylte kirker og kulturhus over hele Norge. Nå viderefører han den spesielle energien fra albuet med nye solokonserter. Og det er nettopp i møtet mellom melodi, rytme, klang og improvisasjon at Bjørnstad leter etter nye kilder. Derfor er ingen av disse konsertene planlagt i detalj. De oppstår i rommet mellom pianist og publikum, mellom flygel og konsertsal.

«Solo-konsertene har alltid vært grunnlaget for min musikalske karriere. De markerer begynnelsen og slutten. Alene med flygelet oppstår det en særegen og nær kontakt med publikum som påvirker de musikalske valgene underveis. Bjørnstad

PREORDER - New Morning - Grappa.no

I april 2022 ble Ketil Bjørnstad 70 år, og i den forbindelse var det jubileumskonsert på Rockefeller 4. mai, hvor Bjørnstad alene ved et flygel var hovedingrediensen. Også instrumentet og akustikken i lokalet er med på å gjøre hver eneste konsert til noe helt spesielt. Hver enkelt konsert vil bli annerledes enn den forrige». Siden Bjørnstad også feiret 50-årsjubileum som forfatter, ga Aschehoug forlag ut Sommernatt ved fjorden – Kjærlighetsdikt gjennom 50 år samtidig, med utvalgte bilder av Gro Mukta Holter.

 

«Så kom Ketil Bjørnstad. Publikum elsket det. Han improviserte melodiøst og i hele spekteret av styrke, underveis gled han over i og spilte «Sommernatt ved fjorden» rett inn i våre hjerter og våre minner før han gikk inn i improvisasjoner igjen og dro til over hele flygelets register med full, rystende tyngde, forte fortissimo. Slik fikk han vist hva instrumentet tåler og duger til og vi fikk et glødende intenst møte mellom instrument og pianist.» Avisa GD (Lillehammer) 5. september 2022.

 

KETILBJØRNSTAD & ANNELI DRECKER DUO – NO MAN IS AN ISLAND

Da Ketil Bjørnstad inviterte Anneli Drecker til å fremføre bestillingsverket Grace på Vossajazz i 2000, ble det starten på langt og begivenhetsrikt samarbeid. Anneli har vært vokalist på fem av Ketils album og sunget tekster av John Donne, Hart Crane, Aasmund Brynildsen, Alf Larsen og sist, men ikke minst, Lars Saabye Christensen. Alt tonesatt av Ketil. Etter at konsertopptaket av Grace gikk til topps på jazz-listene i Tyskland og også fikk stor oppmerksomhet over hele verden, gjestet duoen på prestisjetunge jazzfestivaler i London, Montreal, Tyskland, Istanbul, St. Petersburg og Norge.

Nå er det igjen duo-formatet som skal utforskes med både gammelt og nytt materiale. De to siste prosjektene, der Lars Saabye Christensen har skrevet tekstene på engelsk, har fått femmere og seksere i de store avisene. I VG skrev Tor Martin Bøe at den første av disse utgivelsene forenet tre store norske kunstnere: «Handelsreisende i små, ensomme historier, ført i pennen på engelsk av Lars Saabye Christensen. Sendt fra 12 forskjellige hotellrom over hele kloden. Noen av dem finnes ikke lenger. Ingen av dem er norske. Samtlige er tonesatt og klanglagt av Ketil Bjørnstad, og bundet sammen av Anneli Dreckers alltid like overnaturlige vokal.»

Selv sier Ketil om Anneli: «Jeg vet knapt noen vokalist som har større forståelse for mitt melodiske landskap. Enhver konsert eller plateinnspilling med henne er en stor begivenhet for meg.» Det var derfor ikke tilfeldig at Anneli var en av hovedgjestene på Den Norske Opera da Ketil i 2019 feiret sitt femtiårsjubileum som artist, med to utsolgte hus.

Anneli har fra før et stort internasjonalt publikum gjennom Bel Canto og sine egne soloprosjekter, og Ketil er kjent for tallrike solo-innspillinger og sine samarbeid med artister som Terje Rypdal, Kristin Asbjørnsen, Lill Lindfors, Ole Paus, Svante Henryson og Kari Bremnes.

EDVARD MUNCH KONSERTFOREDRAG

I konsertforedraget om Edvard Munch forteller Ketil Bjørnstad HISTORIEN OM EDVARD MUNCH. Med utgangspunkt i Munchs egne tekster og dagboksnotater, belyser Bjørnstad hvordan dramatiske hendelser i ungdomsårene var med på å forme ham og til slutt ga ham visjonen om å male LIVSFRISEN – Menneskets vei fra fødsel til død. (Bjørnstad leser og spiller egne komposisjoner)

There is something of the Renaissance Man about Ketil Bjornstad who is recognised as a unique figure in the arts in Norway. Trained as a concert pianist, he has recorded over thirty albums since 1973, including five volumes of solo piano and collaborations with both jazz and rock musicians. Alongside his music career, he has been equally prolific as a writer, with over 30 novels plus collections of poetry and  books of essays.
Meny