KETIL BJØRNSTAD

Tour Availability  Dates on request
Booking  Kjell Kalleklev / +47 911 03 280 (e-post)

There is something of the Renaissance Man about Ketil Bjornstad who is recognised as a unique figure in the arts in Norway. Trained as a concert pianist, he has recorded over thirty albums since 1973, including five volumes of solo piano and collaborations with both jazz and rock musicians. Alongside his music career, he has been equally prolific as a writer, with over 30 novels plus collections of poetry and  books of essays.

KETIL BJØRNSTAD & ANNELI DRECKER DUO – NO MAN IS AN ISLAND

Da Ketil Bjørnstad inviterte Anneli Drecker til å fremføre bestillingsverket Grace på Vossajazz i 2000, ble det starten på langt og begivenhetsrikt samarbeid. Anneli har vært vokalist på fem av Ketils album og sunget tekster av John Donne, Hart Crane, Aasmund Brynildsen, Alf Larsen og sist, men ikke minst, Lars Saabye Christensen. Alt tonesatt av Ketil. Etter at konsertopptaket av Grace gikk til topps på jazz-listene i Tyskland og også fikk stor oppmerksomhet over hele verden, gjestet duoen på prestisjetunge jazzfestivaler i London, Montreal, Tyskland, Istanbul, St. Petersburg og Norge.

Nå er det igjen duo-formatet som skal utforskes med både gammelt og nytt materiale. De to siste prosjektene, der Lars Saabye Christensen har skrevet tekstene på engelsk, har fått femmere og seksere i de store avisene. I VG skrev Tor Martin Bøe at den første av disse utgivelsene forenet tre store norske kunstnere: «Handelsreisende i små, ensomme historier, ført i pennen på engelsk av Lars Saabye Christensen. Sendt fra 12 forskjellige hotellrom over hele kloden. Noen av dem finnes ikke lenger. Ingen av dem er norske. Samtlige er tonesatt og klanglagt av Ketil Bjørnstad, og bundet sammen av Anneli Dreckers alltid like overnaturlige vokal.»

Anneli har fra før et stort internasjonalt publikum gjennom Bel Canto og sine egne soloprosjekter, og Ketil er kjent for tallrike solo-innspillinger og sine samarbeid med artister som Terje Rypdal, Kristin Asbjørnsen, Lill Lindfors, Ole Paus, Svante Henryson og Kari Bremnes. Selv sier Ketil om Anneli: «Jeg vet knapt noen vokalist som har større forståelse for mitt melodiske landskap. Enhver konsert eller plateinnspilling med henne er en stor begivenhet for meg.» Det var derfor ikke tilfeldig at Anneli var en av hovedgjestene på Den Norske Opera da Ketil i 2019 feiret sitt femtiårsjubileum som artist, med to utsolgte hus.

NEW MORNING

Da Grappa lanserte live-albumet New Morning i april 2022 gikk det raskt inn mot toppen av europeiske jazz-lister, bl.a. på den prestisjetunge musikk-kanalen Mezzo. Samtidig innledet Bjørnstad sin sytti-års-turné i et fullsatt Rockefeller og senere i utsolgte og velfylte kirker og kulturhus over hele Norge. Nå viderefører han den spesielle energien fra albuet med nye solokonserter. Og det er nettopp i møtet mellom melodi, rytme, klang og improvisasjon at Bjørnstad leter etter nye kilder. Derfor er ingen av disse konsertene planlagt i detalj. De oppstår i rommet mellom pianist og publikum, mellom flygel og konsertsal.

PREORDER - New Morning - Grappa.no

I april 2022 ble Ketil Bjørnstad 70 år, og i den forbindelse var det jubileumskonsert på Rockefeller 4. mai, hvor Bjørnstad alene ved et flygel var hovedingrediensen. Selv sier Bjørnstad: “Solo-konsertene har alltid vært grunnlaget for min musikalske karriere. De markerer begynnelsen og slutten. Alene med flygelet oppstår det en særegen og nær kontakt med publikum som påvirker de musikalske valgene underveis. Også instrumentet og akustikken i lokalet er med på å gjøre hver eneste konsert til noe helt spesielt. Hver enkelt konsert vil bli annerledes enn den forrige”. Siden Bjørnstad også feiret 50-årsjubileum som forfatter, ga Aschehoug forlag ut Sommernatt ved fjorden – Kjærlighetsdikt gjennom 50 år samtidig, med utvalgte bilder av Gro Mukta Holter.

 

«Så kom Ketil Bjørnstad. Publikum elsket det. Han improviserte melodiøst og i hele spekteret av styrke, underveis gled han over i og spilte «Sommernatt ved fjorden» rett inn i våre hjerter og våre minner før han gikk inn i improvisasjoner igjen og dro til over hele flygelets register med full, rystende tyngde, forte fortissimo. Slik fikk han vist hva instrumentet tåler og duger til og vi fikk et glødende intenst møte mellom instrument og pianist.» Avisa GD (Lillehammer) 5. september 2022.

Menu